Blog

Design Your Wedding / Planowanie  / DOBRA ORGANIZACJA TO KLUCZ DO SUKCESU
zaproszenia slubne design your wedding

DOBRA ORGANIZACJA TO KLUCZ DO SUKCESU

Organizacja wesela nie należy do najłatwiejszych zadań, zwłaszcza jeśli nie jesteś „event managerem” czy „wedding plannerem”. W takim przypadku zwrócenie się po pomoc do najbliższych przyjaciół czy rodziny wydaje się dobrym pomysłem do czasu kiedy… każdy ma swoją wizję na temat TWOJEGO wymarzonego ślubu. Jedno jest pewne: dobra organizacja to klucz do sukcesu. 

***

Ustal budżet i trzymaj się go

Jeśli do tej pory nie przyjmowałaś do siebie kosztów związanych z organizacją wesela to czas najwyższy spojrzeć prawdzie w oczy: wydasz… dużo! Ustalenie budżetu już na samym początku planowania jest niezwykle ważne, ponieważ gdy tego nie zrobisz, szybko okaże się, że już dawno go przekroczyłaś. Nie wierzysz? Przypomnij sobie sytuację, w której z rozczuleniem przeglądałaś frak dla Twojego ukochanego psiaka. Znasz powiedzenie grosz do grosza? No więc właśnie.

Jeśli masz swoją „wish listę”, to lepiej od razu poddaj ją weryfikacji i dodaj niektóre punkty do ogólnego budżetu – dzięki temu łatwiej będzie Ci go nie przekroczyć. W innym przypadku w ogóle nie bierz jej pod uwagę. Brzmi strasznie? Spokojnie. Może okazać się, że w ferworze planowania o niej zapomnisz.

A co w przypadku gdy poniesie Cię wyobraźnia? Niestety będziesz musiała zrobić szybkie (i ostre) cięcie swoich wydatków. Mówiąc inaczej: jeśli naprawdę musiałaś mieć te wspaniałe, małe, słodkie i urocze babeczki z kolorową posypką i brokatem świecącym w ciemności (wow!), to bardzo mi przykro ale musisz zrezygnować z innej pozycji widniejącej na Twojej liście.

Priorytety, priorytety i jeszcze raz priorytety. W pierwszej kolejności załatwiasz wszystko to, co niezbędne (tak, najpierw rezerwujesz salę dopiero potem myślisz o dekoracjach. Nigdy na odwrót) i na co pozwala budżet.

dobra organizacja to klucz do sukcesu_ design your wedding _ zaproszenia slubne _ v1

Pokochaj arkusze kalkulacyjne. Albo przynajmniej je polub

Arkusze kalkulacyjne to fantastyczne narzędzie, które jest niezwykle użyteczne chociażby w konstruowaniu listy gości i przede wszystkim utrzymujące w ryzach Twoje wydatki. Formuły matematyczne pięknie sumują wszystkie koszty.


POBIERZ DARMOWY ARKUSZ


Zbieraj całą dokumentację

Niczego nie wolno Ci wyrzucać. Niezwykle istotne jest zbieranie wszystkich faktur, rachunków, korespondencji z dostawcami, umów i wszelkiej innej dokumentacji potwierdzającej Twoje wydatki. Po pierwsze utrzymasz swój budżet. Po drugie nigdy nie wiesz czy nie przydadzą Ci się w późniejszych reklamacjach.

dobra organizacja to klucz do sukcesu_ design your wedding _ zaproszenia slubne _ v1

Prowadź kalendarz

Pamiętaj o zaznaczeniu w kalendarzu wszystkich ważnych dat. Podobnie, jak w przypadku dużych zadań lub projektów, musisz założyć bufory czasowe i dokładnie przemyśleć wszystkie swoje działania, tak by udało się wszystko zorganizować na czas.

Zapoznaj się z harmonogramem planowania ślubu i dodaj do kalendarza kluczowe etapy. Upewnij się, że wszelkie projekty DIY zostaną ukończone na długo przed dniem ślubu.


PAPETERIA ŚLUBNA – OD CZEGO ZACZĄĆ


zaproszenie ślubne bella_ Design Your Wedding

Najpierw zajmij się tym, co istotne

Planowanie wesela najczęściej zaczynamy od wyboru daty. Im szybciej zarezerwujecie termin tym lepiej. Następnie na spokojnie zaplanujcie budżet i ustalcie harmonogram zadań. Kolejnym krokiem będzie konstruowanie listy gości. To wielkość wesela determinuje budżet (w końcu jest to największy wydatek, jaki Was czeka). Stwórzcie listę gości i trzymajcie się jej na tyle, na ile jest to możliwe. Pamiętaj, zawsze łatwiej jest z dużej sali zrobić mniejszą, niż na odwrót.


JAK BEZBOLEŚNIE SKRÓCIĆ LISTĘ GOŚCI


Lista sporządzona? Wspaniale! Teraz możesz zająć się wyborem lokalizacji i motywu przewodniego wesela. Weź pod uwagę czas, jaki będziecie musieli poświęcić na spotkania z właścicielami miejsc, firmami cateringowymi, florystami i innymi kontrahentami.

Szczegółowo zapoznajcie się z umowami! Jeśli zajdzie taka potrzeba, dajcie je osobom trzecim do przejrzenia, ponieważ być może w natłoku zadań i zmęczenia przeoczycie ważne paragrafy. Potrzebujesz przykładu? Oto on. Poszukujesz fotografa i kamerzysty w jednym. Z zadowoleniem przyjmujesz super niską cenę. Z zachwytem podpisujesz umowę (w końcu taka okazja nie zdarza się nader często). A potem budzisz się zalana łzami, ponieważ myślałaś, że usługa obejmować będzie wykonanie profesjonalnych zdjęć i video z wesela, a dostajesz raptem 30 fotek. Historia oparta na faktach.

dobra organizacja to klucz do sukcesu_ design your wedding _ zaproszenia slubne _ v2

Systematycznie zbieraj wszystkie dane kontaktowe

Pomocny w tym będzie ponownie… arkusz kalkulacyjny. Bądźmy szczere: miliony wizytówek w portfelu czy może uporządkowane wiersze? Skłaniamy się ku tej drugiej opcji. Nie namawiamy do tego, żeby wszystko wyrzucać (te ładniejsze wizytówki możecie sobie zostawić) ale bycie poukładaną czyli dobrze zorganizowaną w tym przypadku jest najlepszym, co może Cię spotkać. Zwłaszcza, że taki arkusz masz przy sobie. Jak to możliwe? Ściągacie apkę z Excelem na telefon i voilà.

***

Nie obiecuję, że dzięki tym wskazówkom cały stres zniknie. Wiem jednak, że jeżeli weźmiesz je pod uwagę będzie on mniejszy, a wszelkie sprawy związane z organizacją zamiast przytłoczyć, sprawią Ci radość. Satysfakcja gwarantowana!

Koniecznie daj znać w komentarzu, jakie są Twoje sprawdzone sposoby na bycie zorganizowaną.

***

by N.

Fotografie / źródło: Pinterest.com // Design Your Wedding