Blog

Design Your Wedding / Planowanie  / Ślub na 15 osób I Jak zorganizować
Ślub na 15 osób I Jak zorganizować _ Design Your Wedding

Ślub na 15 osób I Jak zorganizować

Ograniczenie liczby gości wcale nie musi oznaczać, że Wasz wyjątkowy dzień będzie gorszy albo inny. Wręcz przeciwnie! W dzisiejszym wpisie pokażę, jak zorganizować EPICKI ślub na 15 osób.

Choć wydawałoby się, że już nic gorszego nas spotkać w 2020 roku nie może, to pojawiła się druga fala zachorowań na COVID-19 potężniejsza, niż poprzednia, która ponownie „zabrała” za sobą całą branżę ślubną, eventową i gastronomiczną. Pary Młode znów borykają się z koniecznością przenosin uroczystości i zastanawiają się, jak to będzie w przyszłym sezonie. Chciałabym dać Wam jednoznaczną odpowiedź, jednakże mogę jedynie zostawić z przewidywania ekspertów, o których przeczytacie tutaj. Aż chciałoby się zatytułować dzisiejszy wpis „śluby w czasach pandemii” lub „miłość w czasie zarazy”….

Nie wspominając też o kolejnym ciosie prosto w serce, który zapewnił nam, kobietom TK i rząd. Od wczoraj (22 października 2020) złości, płaczu i bezsilności nie ma końca. Źle się dzieje w naszym kraju.

***

Zostawiając wszystko co niepewne, złe i negatywne, chciałabym Wam pokazać, a może i nawet udowodnić, że małe, kameralne śluby mogą być piękne i nie tylko zrodzone z konieczności. Dzięki bardziej intymnemu klimatowi, a także – jakby nie było – ograniczonej listy gości możesz skupić się na stworzeniu osobistego i niezapomnianego doświadczenia. Zarówno dla siebie, jak i dla swoich gości.

Mikro ślub – małe jest piękne

Trochę terminologii: małe wesela to te w przedziale 30-60 osób. Z kolei mikro śluby to te poniżej 20 osób. Aczkolwiek, tak naprawdę to od pary zależy, co uznają za „małe”, a co za „mikro”. To, co jest pewne, to fakt że nawet tak małe przyjęcie będzie wyjątkowe, a Ty nie stracisz żadnej atmosfery z tego dnia. A teraz kilka zalet:

  • Całkowity koszt ślubu będzie prawdopodobnie niższy;
  • Możesz wydać więcej pieniędzy na swoje największe priorytety (fotografa, jedzenie, podróż poślubna);
  • Spędzisz więcej czasu z bliskimi (kto zna Młodych, którzy zanim zdążą wszystkich powitać już muszą ich żegnać?);
  • Stworzysz uroczystość POD SIEBIE, a nie POD INNYCH.

Mniejsza uroczystość oznacza mniej stresu i luźniejszą atmosferę. Automatyczna zmiana listy gości nie wpływa na wybór sukni ślubnej, kwiatów, ciasta, czy zaproszeń. Może wpłynąć na zmianę miejsca lecz hej! W Polsce są ŚWIETNE miejscówki na tak małą liczbę gości. Jeszcze w dodatku takie, które akceptują zwierzaki – np. Pałac Osowa Sień.

Poniżej znajdziesz odpowiedź na to, jak zorganizować ślub na 15 osób.

7 wskazówek dotyczących planowania mikro ślubu

1.Upewnij się, że masz wyłączność lub osobną salę

Zapewne znajdą się wśród nas osoby, które nie chcą dodatkowych „gapiów”. Wybierając restaurację warto upewnić się, czy otrzymacie salę na wyłączność, a jeśli nie będzie to możliwe, dopytajcie się czy przewidywana jest oddzielna sala, z dala od niepożądanych oczu. W Toruniu są dwa takie miejsca: Hotel Copernicus umożliwia zorganizowanie przyjęcia na dachu, z kolei Hotel Nicolaus w piwnicy (tak, wiem, nie brzmi to najlepiej, but trust me – jest tam bardzo ładnie!). Przykład restauracji z Warszawy z wydzieloną przestrzenią to ArtBistro Stalowa 52.

Jeżeli zaś chodzi o salę na wyłączność to warto poszukać najpierw wśród Waszych ulubionych restauracji. Ciężko powiedzieć, jak to jest z weekendami, bo większość restauracji nie zgadza się na wyłączenie obiektu wtedy, kiedy mają największy ruch (piątek-niedziela). Ale, jak to mówią: kto pyta nie błądzi.

2. Ślub na 15 osób, a goście VIP

VIP to może nie najlepsze słowo, jednak musisz dokonać dość dużej selekcji, by zmieścić się w 15 osobach. Ten limit obejmuje Was, urzędnika i fotografa, więc właściwie to zostaje Wam 11 osób. Macie pełne prawo powiedzieć, że zapraszacie bez tak zwanych +, czyli osób towarzyszących i dzieci, a także że rezygnujecie z obecności dalszej rodziny. Każda osoba, którą zaprosicie na ślub o tej wielkości, powinna dotyczyć bliskich, czyli tych bez których nie wyobrażacie sobie uroczystości. Brutalne, ale niestety prawdziwe.

Proste pytania pomocnicze:

  • czy widzieliście się z tą osobą w przeciągu ostatnich 6-ciu miesięcy (oczywiście zapominamy na chwilę o bezpieczeństwie);
  • jak często rozmawiacie – przez telefon, na skajpie lub przez inne komunikatory;
  • czy w najbliższym czasie chciałabym/-bym pójść na kawę z tą osobą.

Jeśli większość odpowiedzi brzmi NIE to wiecie, że te osoby nie powinny znaleźć się na liście. Więcej o tym, jak bezboleśnie skrócić listę gości piszemy tutaj.

 

3. Pomyśl o zatrudnieniu koordynatora ślubu lub konsultanta ślubnego

Tak, jasne. Nie wszyscy chcą, by za nich koordynować lub planować TEN dzień. Jasne, rozumiem. Natomiast to, co widzę, obserwuję to fakt, że jako społeczeństwo CORAZ WIĘCEJ PRACUJEMY (więcej nie oznacza bardziej efektywnie). Pomiędzy jedną, drugą, a trzecią pracą może Ci zwyczajnie nie starczyć czasu na planowanie wesela. Ślub na 15 osób to też więcej czasu na rozmowy. Raczej nie chcesz biegać po restauracji, czy innym miejscu, by sprawdzać, czy wszystko jest na swoim miejscu, czy pianista/saksofonista się nie spóźnia, czy wystarczy alkoholu, albo czy dojechały taksówki.

4. Porzuć niektóre pomysły

Zamiast wybierać 6 druhen i 6 drużbów, może warto wrócić do korzeni czyli rodzeństwa? A jeśli takowego nie macie to wybór jednej przyjaciółki i jednego przyjaciela będzie naprawdę wystarczający.

5. Rozważ zakaz korzystania z mediów społecznościowych

Małe śluby to też większa prywatność. Możesz poprosić gości, aby powstrzymali się od umieszczania swoich zdjęć w mediach społecznościowych. A jeśli masz super fotografa, to również możesz wystosować prośbę o nierobienie fotek. W końcu po to jest fotograf, by zrobił genialne zdjęcia. Jeśli taki zakaz Tobie osobiście nie odpowiada, to wydziel czas w „harmonogramie” na ich robienie, np. przed budynkiem.

Mała prywata: u nas w rodzinie, podczas mniejszych „spędów” się to świetnie sprawdza. Pierwsze 15 minut jest zawsze przeznaczone na robienie zdjęć, potem telefony są odkładane i już nikt do nich nie wraca.

6. Pomyśl o weselu w dzień powszedni

Przy tym punkcie wracamy do rozważań na temat wyłączności w restauracjach. Jeśli żadne z miejsc nie umożliwi takiej opcji, to pozostaje rozważenie zorganizowania przyjęcia w dzień powszedni. Aczkolwiek trzeba wziąć pod uwagę, że nie każdy będzie mógł wziąć w nim udział (praca, odległość). Plus jest taki, że rezerwacja wesela w dni powszednie oznacza, że koszty będą najprawdopodobniej niższe.

Mam jeszcze jedną propozycję. Pomyślcie o ślubnym weekendzie. Przy tak niskiej liczbie osób , rozwiązanie to się opłaca i stanowi super pamiątkę. Zaproście swoich gości już w czwartek do danego miejsca, np. Pałacu Osowa Sień (wspominam często ten pałac, gdyż ma on bodajże tylko 10 pokoi noclegowych i znajduje się w przepięknym miejscu). Winnica Jaworek niedaleko Wrocławia, oprócz świetnych win (polecam!) oferuje także degustacje i zwiedzanie winnic. Taka atrakcja z pewnością spodoba się Waszym gościom. Warto rozważyć różne opcje i otworzyć się na nowe.

7. Ślub na 15 osób – maksymalizacja doświadczeń

Nie możesz poddawać się negatywnym nastrojom i myśleniu, że miało być tak, a jest inaczej. Życie nas jeszcze nie raz zaskoczy, a czasem plan B okazuje się dużo lepszy niż A. Wykorzystaj to, co masz, skup się na tym, co dobre i wykorzystaj swój budżet na wyjątkowe przeżycie, np. pobyt w super miejscu, lepszego fotografa, albo zaproszenia które staną się jednocześnie pamiątką.

Zaproszenia ślubne, a małe nakłady

Skoro jesteśmy przy zaproszeniach ślubnych, to chciałabym od razu zaznaczyć, że w Design Your Wedding macie opcję zamówienia nakładów niższych, niż te wymagane, przy konkretnym wzorze. Wiąże się to co prawda z większą opłatą – my sami jesteśmy ograniczeni pod względem nakładów, narzuconych przez zewnętrzną drukarnię i producentów papierów, a że zależy nam na jakości to nagle nie zaczniemy drukować w domu, na papierze zamówionym z Allegro 😉

Tworzymy też projekty indywidualne – o procesie ich powstawania przeczytacie tutaj. A jeśli zależy Wam na zaproszeniach z kaligrafią, złoceniami lub innymi elementami, to napiszcie do nas, z pewnością coś wspólnie wymyślimy!

***

Jestem ciekawa Waszego zdania na ten temat.

Więcej na temat dekoracji, miejsc, atrakcji, czy jedzenia dowiecie się z kolejnych wpisów!